By | 18.8.2019

Obiloviny jsou jednou ze základních potravinových složek lidstva. Obilná zrna se rozemílají na mouku a nejvýznamnějším zpracovatelem této suroviny je pochopitelně pekárenský průmysl. Obilí lze však využít i jinak, v podobě naklíčených zrn, která obsahují obrovské množství minerálů, vitamínů, antioxidantů a enzymů. Pouze bychom neměli zapomínat, že lepek (gluten) obsažený v pšenici, ječmenu, ovsu a žitu, který je jedním z nejrozšířenějších alergenů, obsahují i klíčky.klíčící rostlinky s velikonočními vajíčky.jpg

Klíčky se nemusí jíst pouze syrové

obilnými klíčky https://www.nakliceno.cz/psenice/ je to podobné, jako se zeleninou a ovocem, z těchto surovin si také připravíte výborný ovocný koláč, zeleninovou polévku, nádivku, a spoustu dalších vařených či pečených pokrmů. Můžeme je přidávat do všech tepelně upravených jídel, kde část svých výživných látek ztratí, ale stále jsou pro lidský organismus přínosem.
Pokud se rozhodnete konzumovat je v syrovém stavu, podpoříte enzymatickou a antioxidační aktivitu a dodáte organismu velké množství vitamínu C a provitamínu A. Pravdou je, že jsou nejzdravější ve formě posypu na pomazánky, v čerstvých zeleninových salátech, v jogurtech, a jako přísada do zeleninových šťáv. 

Přistupujte k nim jako k superpotravině

Výraz „superpotravina“ se objevil v médiích teprve nedávno, bylo to v souvislosti s přibývajícím zájmem o některé potravinové doplňky, které se do stravy zařazují pouze v omezeném množství vzhledem k tomu, že obsahují přínosné látky v koncentrované podobě.obiloviny a luštěniny v igelitových sáčcích.jpg
Nově vznikající rostlinky z klíčků jsou rovněž zdrojem nabitým živinami a musíme k nim přistupovat stejným způsobem, jako např. k mořským řasám, zelenému ječmenu nebo k ořechům. Není zkrátka rozumné sníst jich na posezení plný talíř, stačí jen jedna nebo dvě polévkové lžíce denně. Přejídáním se klíčky byste docílili opačného efektu, zejména byste přetížili vnitřní orgány trávicí soustavy a také srdce, které by muselo vydatněji okysličovat krev.